Årets Julklapp 2016 är VR-glasögonen. TV- och dataspel blir bättre och bättre och vi söker konstant sätt att få än än bättre upplevelse och VR-glasögonen symboliserar den nya VR tekniken.

Största utbudet för VR-glasögon är inom spel följt av film. Det kommer framöver högst troligt finnas mycket mer att använda dessa till.

VR-glasögon finns i många olika prisklasser. En sökning på Pricerunner visar att det billigaste de har på sin sajt kostar 50 kr  och den dyraste 29 990 kr.

vr-glasögonen årets julklapp 2016

HUI har 3 kriterier där ett eller fler ska vara uppfyllda för att årets julklapp ska kunna utses nämligen:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

HUI menar att VR-Glasögonen uppfyller alla dessa tre. Se motiveringen nedan:

VR-glasögonen är en nyhet

Virtual reality har i år fått sitt genombrott, även om vi ännu bara sett början. Till skillnad mot för tio år sedan när VR först var på tapeten finns nu tekniken tillräckligt på plats för att attrahera många konsumenter. Flera tongivande aktörer på spel- och underhållningsmarknaden släpper i år sina VR-produkter.

VR-glasögonen representerar den tid vi lever i

Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik och nya produkter samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. Inte minst vill vi ha en aktiv och innehållsrik fritid. Med VR-glasögon kan man uppleva den virtuella världen på ett helt nytt sätt. Spel och filmer lockar många, både barn och vuxna, och med detta nya verktyg fås den eftersökta upplevelsen.

Ökande efterfrågan på VR-glasögonen

VR-glasögonen finns i olika varianter, från de enklaste för bara några hundralappar där man använder mobilen och får en hyfsad VR-känsla, till de mer avancerade för femtusen och uppåt kopplade till spelkonsol och handkontroller som tar upplevelsen till helt nya nivåer. Efterfrågan har accelererat under året och en del butikshyllor gapar tomma i väntan på påfyllning. Inte minst verkar detta vara en present till hela familjen, både barn och vuxna kan delta. Marknaden är relativt ung och produkterna fortfarande ganska kostsamma. Mjukvaruaktörerna verkar också ligga lite efter i utvecklingen och försäljningen drivs än så länge främst av gamers. Efterfrågan kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar.